VOOR EEN LEASE FIETS MOET JE BIJ REERINK RIJWIELEN ZIJN
Wij werken samen met vele Lease-fiets maatschappijen , waaronder friesland lease,CycleLease en Lease A-bike.
Het wordt veel gemakkelijker en aantrekkelijker om voor een leasefiets te kiezen. Wie van zijn werkgever een leasefiets krijgt, betaalt daar vanaf 2020 maar een paar euro per maand voor. Het kabinet gaat namelijk voor een vast bijtellingspercentage van 7 procent. Op Prinsjesdag 2019 zijn de nieuwe fiscale regels bekendgemaakt.
Net als voor de leaseauto geldt straks voor het privégebruik van de leasefiets een vaste bijtelling. Het gaat dan bij de leasefiets om een bijtelling van 7 procent van de waarde van de fiets. Een e-bike van bijvoorbeeld 2.000 euro kost je dan tussen de 4,33 en 5,75 euro per maand, afhankelijk van het inkomen. Een geleasede speed pedelec van 3.500 euro krijgt een bijtelling van 7,50 tot 10 euro per maand.
Een fiets van de zaak was de afgelopen jaren geen aantrekkelijke optie voor werknemers. Reden is de ingewikkelde berekening van de bijtelling voor het privégebruik. Het kabinet versimpelt de fiscale fietsregeling echter per 1 januari 2020. Omdat u er vast vragen van klanten over gaat krijgen, zetten we 12 belangrijke weetjes over de nieuwe fiscale regels op een rij.
Het kabinet vindt dat fietsen naar het werk goed is voor het milieu. Met de nieuwe regels wordt het een stuk aantrekkelijker gemaakt om een fiets van de zaak te gebruiken. De bijtelling voor een fiets van de zaak is straks gebaseerd op de methodiek zoals bij de bijtelling voor een auto van de zaak. Wel zijn de uitgangspunten anders. Het bijtellingspercentage voor een fiets van de zaak is vanaf 2020 7%. Ondernemers kunnen een fiets van de zaak voor zichzelf aanschaffen.
De maatregel is vooral in het leven geroepen om de regelgeving te vereenvoudigen. Wie nu over een fiets van de zaak beschikt, moet namelijk belasting betalen over het privégebruik. Dit is lastig te registreren en de rekenmethode is complex.
Werkgevers die het fietsgebruik door hun medewerkers willen stimuleren, hebben in de basis drie manieren om dit te doen. Wij zetten de opties op een rij:
Bij de nieuwe fiscale regeling rond bedrijfsfietsen die 1 januari 2020 ingaat, verandert er alleen voor optie 3 wat: de regels bij een verstrekking en vergoeding (optie 1 en optie 2) blijven gelijk.
Alleen werknemers die een fiets ter beschikking krijgen van de werkgever (zie het kader elders op de pagina) krijgen te maken met bijtelling. Behalve voor het woon-werkverkeer mag de werknemer de fiets uiteraard ook voor privé-fietsritten gebruiken. LET OP: ook wanneer een werknemer de fiets van de zaak alleen gebruikt voor het reizen van en naar het werk, is de bijtellingsregeling van toepassing!
De regeling houdt in dat werknemers jaarlijks 7% van de door de fabrikant vastgestelde consumentenadviesprijs van de fiets bij hun inkomen moeten bijtellen. Goed om te weten is wel dat een werknemer met een fiets van de zaak niet meer in aanmerking komt voor de belastingvrije reiskostenvergoeding.
De regeling geldt voor alle soorten fietsen, dus ook e-bikes en speed pedelecs.
Accessoires die door de werkgever bij de fiets ter beschikking worden gesteld – zoals regenpakken en fietstassen – vormen in principe gewoon loon, waarbij een werkgever er ook voor kan kiezen om het loonbestanddeel onder de eindheffingsregeling te betrekken. Accountants & Belastingadviseurs voegen daar het volgende wel aan toe: wanneer accessoires deel uitmaken van de fiets, maken ze ook deel uit consumentenadviesprijs van de fiets. Denk dan bijvoorbeeld aan de upgrade van een accu bij een elektrische fiets. Onderhoudsbeurten en servicepakketten spelen voor de bijtelling geen rol, dat zijn bijkomende kosten voor de werkgever.
De complexiteit van het al dan niet privégebruik was juist het probleem. Door de nieuwe regels is de verwachting dat de controle bij het beschikking stellen van een fiets minder wordt.
Bij een fiets van de zaak die beschikbaar wordt gesteld door de werkgever, blijft de fiets eigendom van de werkgever.
Treedt een werknemer uit dienst? Dan moet hij of zij de fiets van de zaak teruggeven. Tenzij de werkgever en werknemer een overnamebedrag voor de fiets hebben afgesproken. Dit bedrag moet tenminste de waarde zijn die de fiets in het economisch verkeer heeft ten tijde van de overname. Het overnamebedrag vormt een loonbestanddeel. Ook hier kan de werkgever er voor kiezen om dit bestanddeel in de eindheffingsregeling op te nemen en de daarmee bijkomende belastingen voor eigen rekening nemen.
Zowel een auto als een fiets van de zaak mogen naast elkaar worden gebruikt. Op die manier moet het bijvoorbeeld voor een werknemer interessanter worden om een aantal dagen per week de fiets naar het werk te pakken.
Rijdt iemand in een privéauto naar het werk? Dan mag hij voor de dagen die hij met de auto naar de zaak komt, nog steeds de zakelijke kilometervergoeding à 0,19 cent per kilometer berekenen.
Betaalt de werknemer een eigen bijdrage, dan wordt de bruto bijtelling van 7% verminderd met de nettobijdrage van de werknemer. Het resultaat kan nooit minder dan 0 euro zijn.
Bij de teruggave van de btw geldt nog steeds het Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting (BUA). Concreet betekent dit dat de btw bij de aanschaf van een fiets vooraf bij de werkgever afgetrokken mag worden, maar slechts tot het btw-bedrag van de aanschafwaarde van de fiets van 749 euro inclusief btw.
Maandag: | gesloten |
Dinsdag: | 9.00 tot 18.00 |
Woensdag: | 9.00 tot 18.00 |
Donderdag: | 9.00 tot 18.00 |
Vrijdag: | 9.00 tot 20.00 |
Zaterdag: | 9.00 tot 16.00 |
Zondag: | gesloten |
van april tot oktober zijn wij zaterdag tot 17.00 geopend Let op: de werkplaats is een half uur voor sluiting van de winkel gesloten.. filiaal Westervoort GEEN koopavond zolang de showroom gesloten is i.v.m. corona. filiaal Reerink Arnhem-Noord (Geitenkamp) koopavond van april t/m september filiaal Reerink Arnhem-Zuid (heeft geen koopavonden) SERVICE op maat en naar uw wens Ook kunt u bij ons van dinsdag t/m vrijdagavond tot 20.00 terecht voor aankoop van een fiets of scooter op afspraak. |