Leasefiets

 

VOOR EEN LEASE FIETS MOET JE BIJ REERINK RIJWIELEN ZIJN

Het wordt veel gemakkelijker en aantrekkelijker om voor een leasefiets te kiezen. Wie van zijn werkgever een leasefiets krijgt, betaalt daar vanaf 2020 maar een paar euro per maand voor. Het kabinet gaat namelijk voor een vast bijtellingspercentage van 7 procent. Op Prinsjesdag 2019 zijn de nieuwe fiscale regels bekendgemaakt.

Op dit moment zijn de regels nog erg ingewikkeld. Als je nu een leasefiets hebt, dien je het exacte aantal privékilometers bij te houden en het voordeel dat je daarvan hebt. De kosten voor bijvoorbeeld onderhoud en reparatie mag je er weer van aftrekken. Dit komt op zo’n omslachtige boekhouding te staan dat de leasefiets allesbehalve interessant is. Met een regeling die veel simpeler is, wil het kabinet meer forenzen op de fiets krijgen.

Wat er precies gaat veranderen? Net als voor de leaseauto geldt straks voor het privégebruik van de leasefiets een vaste bijtelling. Het gaat dan bij de leasefiets om een bijtelling van 7 procent van de waarde van de fiets. Een e-bike van bijvoorbeeld 2.000 euro kost je dan tussen de 4,33 en 5,75 euro per maand, afhankelijk van het inkomen. Een geleasede speed pedelec van 3.500 euro krijgt een bijtelling van 7,50 tot 10 euro per maand.

 

Een fiets van de zaak was de afgelopen jaren geen aantrekkelijke optie voor werknemers. Reden is de ingewikkelde berekening van de bijtelling voor het privégebruik. Het kabinet versimpelt de fiscale fietsregeling echter per 1 januari 2020. Omdat u er vast vragen van klanten over gaat krijgen, zetten we 12 belangrijke weetjes over de nieuwe fiscale regels op een rij.

1. Bijtelling zoals bij een auto van de zaak

Het kabinet vindt dat fietsen naar het werk goed is voor het milieu. Met de nieuwe regels wordt het een stuk aantrekkelijker gemaakt om een fiets van de zaak te gebruiken. De bijtelling voor een fiets van de zaak is straks gebaseerd op de methodiek zoals bij de bijtelling voor een auto van de zaak. Wel zijn de uitgangspunten anders. Het bijtellingspercentage voor een fiets van de zaak is vanaf 2020 7%. Ondernemers kunnen een fiets van de zaak voor zichzelf aanschaffen.

2. Geen lastige registratie en complexe rekenmethode

De maatregel is vooral in het leven geroepen om de regelgeving te vereenvoudigen. Wie nu over een fiets van de zaak beschikt, moet namelijk belasting betalen over het privégebruik. Dit is lastig te registreren en de rekenmethode is complex.

Werkgever heeft drie manieren om fietsgebruik te stimuleren

Werkgevers die het fietsgebruik door hun medewerkers willen stimuleren, hebben in de basis drie manieren om dit te doen. Fiscaal jurist Ad Teunissen van H&L Accountants & Belastingadviseurs zet de opties op een rij:

  1. Door een fiets te verstrekken. De werknemer wordt dan eigenaar van de fiets. Omdat dit loon is voor de werknemer, kan een werkgever ervoor kiezen om het loonbestanddeel bij de eindheffingsregeling te betrekken. De werkgever neemt dan de eventuele verschuldigde loonheffing voor zijn of haar rekening.
  2. Door een vergoeding voor de fiets te geven. Een werkgever vergoedt een fiets compleet of voor een gedeelte. Ook dit wordt als loon gezien. Ook hier kan de werkgever ervoor kiezen om het loonbestanddeel bij de eindheffingsregeling te betrekken.
  3. Ter beschikking stellen van de fiets. De fiets blijft dan eigendom van de werkgever.

Bij de nieuwe fiscale regeling rond bedrijfsfietsen die 1 januari 2020 ingaat, verandert er alleen voor optie 3 wat: de regels bij een verstrekking en vergoeding (optie 1 en optie 2) blijven gelijk.

 

 

3. Zo werkt de bijtelling

Alleen werknemers die een fiets ter beschikking krijgen van de werkgever (zie het kader elders op de pagina) krijgen te maken met bijtelling. Behalve voor het woon-werkverkeer mag de werknemer de fiets uiteraard ook voor privé-fietsritten gebruiken. LET OP: ook wanneer een werknemer de fiets van de zaak alleen gebruikt voor het reizen van en naar het werk, is de bijtellingsregeling van toepassing!
De regeling houdt in dat werknemers jaarlijks 7% van de door de fabrikant vastgestelde consumentenadviesprijs van de fiets bij hun inkomen moeten bijtellen. Goed om te weten is wel dat een werknemer met een fiets van de zaak niet meer in aanmerking komt voor de belastingvrije reiskostenvergoeding.

4. Voor welke fietsen geldt de regeling?

De regeling geldt voor alle soorten fietsen, dus ook e-bikes en speed pedelecs.

5. Bijtelling niet voor accessoires, wel voor accu-upgrade

Accessoires die door de werkgever bij de fiets ter beschikking worden gesteld – zoals regenpakken en fietstassen – vormen in principe gewoon loon, waarbij een werkgever er ook voor kan kiezen om het loonbestanddeel onder de eindheffingsregeling te betrekken. Ad Teunissen van H&L Accountants & Belastingadviseurs voegt daar het volgende wel aan toe: wanneer accessoires deel uitmaken van de fiets, maken ze ook deel uit consumentenadviesprijs van de fiets. Denk dan bijvoorbeeld aan de upgrade van een accu bij een elektrische fiets. Onderhoudsbeurten en servicepakketten spelen voor de bijtelling geen rol, dat zijn bijkomende kosten voor de werkgever.

6. Controle van het gebruik van een fiets van de zaak

De complexiteit van het al dan niet privégebruik was juist het probleem. Door de nieuwe regels is de verwachting dat de controle bij het beschikking stellen van een fiets vanaf 2020 minder wordt.

7. Werknemer wordt geen eigenaar

Bij een fiets van de zaak die beschikbaar wordt gesteld door de werkgever, blijft de fiets eigendom van de werkgever.

8. Einde dienstverband; fiets moet terug

Treedt een werknemer uit dienst? Dan moet hij of zij de fiets van de zaak teruggeven. Tenzij de werkgever en werknemer een overnamebedrag voor de fiets hebben afgesproken. Dit bedrag moet tenminste de waarde zijn die de fiets in het economisch verkeer heeft ten tijde van de overname. Het overnamebedrag vormt een loonbestanddeel. Ook hier kan de werkgever er voor kiezen om dit bestanddeel in de eindheffingsregeling op te nemen en de daarmee bijkomende belastingen voor eigen rekening nemen.

9. Fiets kan naast de auto van de zaak

Zowel een auto als een fiets van de zaak mogen naast elkaar worden gebruikt. Op die manier moet het bijvoorbeeld voor een werknemer interessanter worden om een aantal dagen per week de fiets naar het werk te pakken.

10. Fiets van de zaak naast privé-auto

Rijdt iemand in een privéauto naar het werk? Dan mag hij voor de dagen die hij met de auto naar de zaak komt, nog steeds de zakelijke kilometervergoeding à 0,19 cent per kilometer berekenen.

11. Werknemer kan een eigen bijdrage voor gebruik van de fiets betalen

Betaalt de werknemer een eigen bijdrage, dan wordt de bruto bijtelling van 7% verminderd met de nettobijdrage van de werknemer. Het resultaat kan nooit minder dan 0 euro zijn.

12. Fiets van de zaak en btw-teruggave

Bij de teruggave van de btw geldt nog steeds het Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting (BUA). Concreet betekent dit dat de btw bij de aanschaf van een fiets vooraf bij de werkgever afgetrokken mag worden, maar slechts tot het btw-bedrag van de aanschafwaarde van de fiets van 749 euro inclusief btw.



Contactgegevens

  • Dorpsstraat 90
  • 6931 BM, Westervoort
  • info@reerinkrijwielen.nl
  • (026) 311 67 43
  • KvK: 09020305
  • BTW: NL815878849B01
  • IBAN: NL42RABO0381663647

Openingstijden

Maandag:  gesloten
Dinsdag:  9.00 tot 18.00
Woensdag:  9.00 tot 18.00
Donderdag:  9.00 tot 18.00
Vrijdag:  9.00 tot 20.00
Zaterdag:  9.00 tot 16.00
Zondag:  gesloten
 
van april tot oktober zijn wij zaterdag tot 17.00 geopend

filiaal Reerink Arnhem-Noord (Geitenkamp) koopavond van april t/m september
filiaal Reerink Arnhem-zuid (heeft geen koopavonden)

SERVICE op maat en naar uw wens
Ook kunt u bij ons van dinsdag t/m vrijdagavond tot 20.00 terecht voor aankoop van een fiets en/of scooter op afspraak in filiaal Westervoort.
(Voor het maken van een afspraak: 026-3513615 vragen naar Frank)


Facebook


Bezoek ook

Onze merken

Alpina
Bakfiets.nl
Batavus
Beixo
BRIK
Cannondale
Cortina
Dahon
Flyer
Focus
Gazelle
Huka
Loekie
Lugano
Scott
Sparta
Trek
Van Raam
Victoria
Aprilia
Benelli
BTC
Bye Bike
Derbi
Ecooter
Gilera
Mash
Peugeot
Piaggio
Rieju
Sym
Vespa
Yamaha